Forum for EVU og digitale medier i l - PowerPoint PPT Presentation

1 / 23
About This Presentation
Title:

Forum for EVU og digitale medier i l

Description:

Velkommen til rets f rste forum! Line og Mona * Forumets form l Forumets hensikt er bidra til organisasjonsl ring og kvalitet gjennom deling, diskusjon og ... – PowerPoint PPT presentation

Number of Views:51
Avg rating:3.0/5.0
Slides: 24
Provided by: mona96
Category:
Tags: evu | digitale | forum | medier | sell

less

Transcript and Presenter's Notes

Title: Forum for EVU og digitale medier i l


1
Forum for EVU og digitale medier i læring
  • Velkommen til årets første forum!
  • Line og Mona

2
Forumets formål
  • Forumets hensikt er å bidra til
    organisasjonslæring og kvalitet gjennom deling,
    diskusjon og kompetanseutvikling, slik at vi
    utvikler felles mentale modeller som blir
    styrende for SeLLs EVU-virksomhet

3
Fra handlingsplanen
  • Innen utgangen av 2011 er SeLL en sentral og
    foretrukket aktør nasjonalt og regionalt som
    utvikler av læringsfremmende, fleksible og
    aktuelle kompetansetilbud.

4
SeLL en lærende organisasjon?
  • Forum for EVU og digitale medier i læring
  • 22. februar 2010

5
Temaer
  • Organisasjonslæring, hva er det og hvordan bli en
    lærende organisasjon?
  • Kollegaveiledning som tiltak for å utvikle en
    lærende organisasjon
  • Voksnes læring, hvilke prinsipper og forhold er
    viktige å tenke på?
  • Fronter, Moodle, Elluminate
  • Prosjektledelse
  • Hvordan lage gode videoforelesninger
  • Ulike videosjangere
  • Søketips, hvordan søke lurt på internett
    (databaser, fagstoff, multimedia mm), creative
    commons mm?
  • Prosesskriving, hva er det og hvordan gjøre det?
  • Hvilke prinsipper bør SeLL følge for å utvikle
    gode nettkurs (etter Gilli Salmon)?
  • SeLL i sosiale medier, hva kan og bør vi gjøre?
  • Mappevurdering hva, hvordan og hvorfor?
  • PBL som metode hva kreves for å lykkes med PBL?
  • Evaluering

6
Noen teoretikere
  • Argyris og Schön
  • Nonaka og Takeutchi
  • Peter Senge

7
Organisasjonslæring
  • Handler om å utvikle organisasjonens læringsevne
  • En sosial prosess som tar sikte på å avdekke og
    korrigere den kunnskapen som organisasjoner har
    og som kan virke hemmende på ny læring

8
Utgangspunkt
  • Vi har alle mentale kart som forteller hvorledes
    vi planlegger, gjennomfører og reviderer våre
    handlinger
  • Svært få av oss er klar over at disse kartene
    ikke alltid stemmer overens med våre teorier for
    hvorfor vi gjør som vi gjør
  • ? handlingsteorier

8
9
Handlingsteorier
  • Forfektet teori
  • Anvendt teori (bruksteori)

10
Enkelkretslæring
Styrende verdier/ bruksteorier
Feiltilpasning eller feil
Handlinger
Endre handling
11
Dobbelkretslæring
Styrende verdier/ bruksteorier
Feiltilpasning eller feil
Handlinger
Endre handling
Endre styrende verdier/bruksteori
12
Deuterolæring
  • Når organisasjonen vet om den lærer eller ikke
  • Å lære seg å lære, en metakompetanse

13
Nedfelling
  • Det er først når lærdommene nedfelles i
    organisasjonen, i dens organisasjonsstruktur,
    dens filosofi, retningslinjer, kommunikasjon og
    handlingsmåter man kan snakke om
    organisasjonslæring
  • Ad handlingsmåter Det vi lærer må prøves ut i
    virkeligheten! Ikke forbli inne i hodene på den
    enkelte. Forpliktes vi til å prøve ut det vi
    lærer?

14
Argyris og Schøn
  • Vi styrer oss selv ut fra mentale kart
  • Skille mellom modell I og modell II
    handlingsstrategier
  • Bevissthet om grunnleggende verdier er nødvendig
    for å endre seg
  • Bevisst kan bare blir oppdaget ved at man
    studerer sine egne anvendte handlingsteorier
  • Kollegaveiledning
  • Tilbakemeldingskultur

15
Modell I verdier
  • Oppretthold kontrollen
  • Maksimer vinning og minimer tap
  • Undertrykk negative følelser
  • Vær så rasjonell som mulig

16
Modell Ihandlingsteorier
  • Forsvar ditt syn uten å stille spørsmålstegn ved
    om ditt syn er riktig
  • Beskytt deg selv mot kritikk og ubehag
  • Beskytt andre mot ubehag
  • Prøv å kontoreller alt som har betydning for dine
    interesser
  • Svakheter og feil må ikke komme til overflaten

17
Modell IIverdier
  • Ta gjennomtenkte valg basert på gyldlig
    informasjon
  • Gjør informasjon tilgjengelig
  • Ta ansvar for egne valg

18
Modell II
  • Skap god dialog og samarbeid, hjelp hverandre
  • Sett spørsmålstegn ved din egen tolkning av
    situasjoner
  • Lytt til andres meninger og oppfatninger
  • Vær åpen og ærlig. Uttrykk premisser og
    konklusjoner slik at andre kan undersøke dem
  • Vær orientert mot personlig vekst og faglig
    utvikling

19
Oppgave for mellomperioden
  • Ta utgangspunkt i det du nå vet om
    organisasjonslæring
  • Hvordan mener du SeLL bør jobbe med sin kultur,
    struktur og systemer for å fremme
    organisasjonslæring?
  • (Prioriter to forslag pr. tema)
  • Legges i bloggen innen fredag fk.

20
SeLLs strukturer
  • Gir visjonen og strategien til SeLL rom for at
    organisasjonen skal endre seg og utvikles for
    fremtiden?
  • Er det rom for uformell deling i tillegg til
    formell deling?
  • Er det lurt med enkeltkontor eller kunne vi jobbe
    annerledes?
  • IT-infrastruktur som støtter deling?

21
SeLLs systemer
  • Har vi et system for evaluering av prosjektene
    våre?
  • Hvordan sikrer vi at læring fra ett prosjekt går
    videre til andre på SeLL?
  • Når vi evaluerer konsekvenser av
    tiltak/handlinger, våger vi å justere
    målet/ideen, eller ser vi bare på tiltakene?
  • Hvordan er kommunikasjonen i organisasjonen?
  • Hvordan er IT-systemer

22
SeLLs kultur
  • Kommuniserer vi ærlig?
  • Har vi ledere og medarbeidere som involverer?
  • Er det rom for kompetanseheving og fornyelse?
  • Har vi samarbeid og trivsel?
  • Har vi felles visjoner?
  • Har vi et felles språk?
  • Backer og støtter vi hverandre eller er det en
    intern konkurranse?
  • Støttes endringsagentene?

23
(No Transcript)
Write a Comment
User Comments (0)
About PowerShow.com